O mase

Archeologické vykopávky potvrdily, že člověk se živí masem již po velmi dlouhé období. Maso obsahuje
širokou paletu důležitých živin, včetně vysoce kvalitních bílkovin, vitaminu D, vitaminů skupiny B,
především B12, z mikroživin pak železo, zinek a selen. Přiměřená konzumace masa pak tvoří součást
zdravé a vyvážené výživy.

Bílkoviny

Bílkoviny masa jsou vysoce kvalitní, neboť obsahují velmi vyrovnaný soubor všech aminokyselin, které jsou
nezbytné pro zajištění růstu a funkce celého organismu. Zvláště jsou důležité pro děti a dospívající mládež, atlety
a těhotné ženy, stejně tak i starší osoby, zvláště po operacích a nemocech.

Minerály – železo, zinek a selen

Maso je hlavním zdrojem železa, obecně lze říci, že čím je maso červenější, tím je obsah železa vyšší. Ve
srovnání se železem obsaženým v zelenině a obilovinách tělo využívá mnohem snadněji železo z hemových
skupin. Železo je důležitou složkou hemoglobinu, který zajišťuje prostřednictvím krve přenos kyslíku do všech
částí a orgánů těla, včetně mozku a svalů. Nedostatek železa v organismu může být příčinou únavy, obtížné
koncentrace a snížení odolnosti proti infekcím. Železo stále patří mezi hlavní nedostatkovou mikroživinu v celé
Evropě. Pravidelná konzumace masa pomáhá proto proti deficienci železa.
Obdobně jako železo v hemové skupině je i zinek obsažený v mase lépe využitelný, než zinek obsažený v
rostlinách, takže maso patří k jeho nejdůležitějším zdrojům v celé Evropě. Zinek je nezbytný pro regulaci růstu a
reprodukce, účastní se i hojení ran a zvyšuje imunitu proti infekci.
Maso je rovněž důležitým zdrojem selenu. Obsah selenu v půdě určuje i jeho množství v krmivu pro
hospodářská zvířata, a tím i v jejich mase. V lidském těle fungují některé bílkoviny s obsahem selenu jako
antioxidanty a při tvorbě DNA.

Vitamín B12

Maso obsahuje různé vitaminy řady B, zvláště důležitý je však vitamin B12, neboť je výhradně obsažen v
potravinách živočišného původu (maso, mléko a mléčné výrobky, vejce a mořské potraviny). Vitamin B12 se
zúčastňuje při tvorbě našeho genetického materiálu – DNA, takže má v těle mnoho funkcí, včetně zajištění dobré
funkce nervového systému. Deficience tohoto vitaminu může být příčinou nervových poruch, což je zvláště
důležité u starších osob vzhledem k jeho snížené absorbci i nedostatečnému příjmu.

Hovězí maso

Proč jíst hovězí maso
• Hovězí maso je zdrojem plnohodnotných bílkovin, v libovém hovězím je jich obsaženo
průměrně 21 %.
• Libové hovězí maso obsahuje méně než 5 % tuku, z nichž nasycené tuky tvoří necelou
polovinu.
• V souvislosti s hovězím se často mluví o vysokém obsahu cholesterolu, ovšem libový kus
hovězího má méně cholesterolu než například drůbeží stehno s kůží.
• Hovězí maso je významným zdrojem železa, které je pro člověka lépe využitelné než železo
pocházející z rostlinných zdrojů. Železo v lidském těle ovlivňuje výkonnost, imunitu a
termoregulaci, obzvláště důležité je pro děti v období růstu, pro těhotné ženy a také pro bn
sportovce.
• Maso hovězího skotu obsahuje množství zinku, selenu, kyseliny listové a vitamínu skupiny B,
hlavně vitamínu B12, který má vliv na správnou funkci krvetvorby a nervového systému.
• Složkou hovězího masa je i CLA (kyselina linolová), která v lidském těle napomáhá vytvoření
optimální rovnováhy mezi svalovou a tukovou hmotou.